Publicerad av Vulverine den 21 november, 2019


Alla har inte mensvärk. Alla har inte mensvärk varje menscykel. 

Ändå har vi accepterat att det ska göra ont att menstruera, som om det vore ett Guds påbud att alla specifikt kvinnliga kroppsfunktioner ska ske med smärta. Vi utgår ifrån det, det är “normalt”.

Men du ska inte ha så ont så att du behöver ta smärtstillande! Du behöver faktiskt inte ha ont alls. Om du lider så är det ett tecken på att något är fel, en fysisk signal som du bör ta på allvar.


Normaliseringen av kvinnors smärta

I en artikel gällande att 14% av Stockholms skolflickor har så svår mensvärk att de måste stanna hemma, skrev SVT följande:

…”studien visade dessutom att de flesta inte tar smärtstillande tillräckligt ofta eller tar för få tabletter.”

En sådan formulering borde göra oss akut medvetna om hur bakvänd vården är vad gäller kvinnohälsa, och hur normaliserad vår smärta är.

Så länge budskapet är att kvinnor ”tar för lite Alvedon” så har vi väldigt långt att gå innan vi kan prata om ett jämlikt samhälle. Att lansera gula band-kampanjer med hashtagen #endowarrior i detta misogyna sammanhang hjälper ungefär lika mycket som bröstcancerframkallande produkter i rosa förpackning.

Att normalisera mensvärk gör att många går med allvarliga sjukdomar i flera år utan att adressera dem. I ljuset av att det generellt tar ca 8 år för att få en diagnos på endometrios så är det högst problematiskt att mensvärk betraktas som ett grundtillstånd. I detta inlägg förklarar jag skillnaden mellan “vanlig” mensvärk och endometrios.

Inställningen att mens ska göra ont gör alltså att vi negligerar kroppens signaler på obalans och ohälsa tills dess att vi är allvarligt sjuka, samt att vi på samhällsnivå accepterar att kvinnor går runt i debiliterande smärttillstånd. Det kan väl få vara nog med det nu, eller?

Varför uppstår mensvärk? Är det livmoderns fel?

Din livmoder jobbar för att stöta ut förra cykelns endometrium, dvs livmoderslemhinnan, som denna omgång inte använts till att plantera barn i. Livmodern utgörs av glatt muskulatur vilket betyder att du inte kan styra vad den sysslar med. 

Förutsatt att din cervix faktiskt kan öppna sig så att du kan få ut grejer, du har vettiga nivåer av magnesium (muskelavlappnande), god cirkulation och din livmoder inte är vriden eller böjd (t.ex. gravt bakåtlutad), så ska det egentligen inte göra ont när livmodern stöter ut slemhinnan – åtminstone inte på grund av livmodern i sig. Du kan känna att den arbetar, men det behöver inte bli som kramper.

Om du tror att din mensvärk beror på livmoderns position så kan du uppsöka en Mercier- eller Arvigoterapeut, eller någon annan praktiker som är kunnig om kvinnors bäcken. 

Du bör också kolla upp hos gynekolog ifall det finns några faktorer som endometrios, adenomyos, myom, ärrvävnad, infektion eller förstås något så uppenbart som din koppar- eller hormonspiral som orsakar låggradig inflammation

Om du använder menskopp som ju sitter precis vid/på din cervix, testa en mens med enbart binda (tygbinda eller menstrosor är bra alternativ) och se om det blir någon skillnad för dig.

Prostaglandiner och inflammation

Livmodern skapar sammandragningar och stöter ut endometriet med hjälp av hormonliknande ämnen som heter prostaglandiner. Dessa sköter inflammation vs läkning i kroppens vävnader och kan därför ha en aggreverande eller lugnande effekt. 

Det finns 3 grupper, varav grupp 2 är de som sköter bl.a. nedbrytningen av endometriet och även är den grupp vi ibland kallar “ond” eftersom de inducerar inflammation. Alla prostaglandiner har dock sin plats och syfte. Som vanligt handlar allt om balans. 

Personer som lider av mensvärk, eller dysmenorré som det heter inom vården, har visats ha högre nivåer av prostaglandin grupp 2, vilket leder till mer smärtsamma och längre sammandragningar och därav viss syrebrist i själva livmodermuskeln. Massor av den sortens prostaglandiner ger också exempelvis diarré och illamående. Om du även får “mensmage” så har du mycket av dessa.

De olika prostaglandinernas inbördes balans beror till stor del på vilka fetter vi äter. De bildas nämligen ur fleromättade fetter. Transfetter, margarin m.m. (tvi tvi tvi) är förödande, medan Omega 3 är gynnsamt för trevliga prostaglandiner. Omega 6, som finns i bl.a. linfröolja, tillverkar mer prostaglandin grupp 2.

Om du har kronisk inflammation, p.g.a. din diet, sömnbrist och/eller stress, så kommer den här balansen vara helt off. Därför är steg 1 i att bli av med mensvärk att reducera inflammation generellt. Faktorer som rökning, alkohol och stress är inflammationsdrivande och även kända riskfaktorer för mensvärk.

Smärtstillande medel är “antiinflammatoriska” genom att hämma prostaglandiner. Vi kommer senare till varför de inte alltid är dina vänner i menscykeln.

Hormonobalans

Obalans mellan östrogen och progesteron under menscykelns gång påverkar också balansen mellan de “onda” och “goda” prostaglandinerna.

Något som är enormt vanligt är brist på progesteron, som ifall det produceras i tillräckliga mängder har en inflammationsreglerande och -dämpande effekt. Om du har haft progesteronbrist under cykeln, vilket är enormt vanligt, så kommer det alltså att märkas på din mens sedan.

För att kunna producera nog med progesteron behöver du ha en bra ägglossning. Observera att det INTE finns något progesteron i några preventivmedel!

Hur din ägglossning och menscykel ter sig är intimt knutet till din allmänna hälsa, sköldkörteln, kost/näringsstatus, sömnvanor, stressnivå m.m. Alla de bitarna påverkar.

Verklig hormonbalans under åren mellan menark och menopaus (första och sista mensen) kan du alltså bara uppnå genom att ha en regelbunden och fungerande ägglossning, för utan det kan du inte få balans mellan östrogen och progesteron. Graviditet ger en annan sorts balans som också är hormonellt hälsosam.

 Läs inlägget om östrogendominans samt lyssna på poddarna för att få djupare förståelse för menscykeln och hormonobalans!

Histaminintolerans

Om du utöver mensvärk och tunga blödningar (östrogendominans) lider av allergiska symptom och svullnad, så har dina problem troligen att göra med histamin, utöver ovanstående faktorer.

Histamin och östrogen driver på varandra, så om du redan har hormonobalans så kan du få för mycket histamin och bli “histaminintolerant”.

I det läget är det, precis som vid inflammation, viktigt att se över vilka allergener du intar, även om du inte vetat om att du varit känslig för dem. Utöver gluten och andra uppenbart inflammationsdrivande livsmedel, så kan du pröva att utesluta histamindrivande livsmedel, t.ex. rödvin, lagrade ostar och salami.

Hur kan du fixa din mensvärk?

  • Kräv en ordentlig gynekologisk undersökning – utan att acceptera p-piller som första och enda lösning. Uteslut lokala faktorer och endometrios. Kräv utredning och blodprover på bl.a. D-vitaminstatus.
  • Kartlägg din menscykel och bilda dig en uppfattning om din ägglossning, lutealfas och hormonbalans, så att du har översikt på eventuell problematik. Fertilitetsförståelse med andra ord.
  • Se till att du äter så att du har en god näringsstatus, så att du kan driva igenom en frisk menscykel.
  • Vad driver inflammation hos dig? Sömnbrist? Stress? Allergena livsmedel? Rapsolja och sojaprodukter? After work flera gånger i veckan? Jag har sett folk bli av med mensvärk genom att sluta med gluten, mjölkprodukter, socker m.m., men det mest effektiva har varit när folk lägger ner koffein (inte bara kaffe). Koffein är som att dricka flytande stress, spolar ut bl.a. ditt viktiga magnesium ur kroppen, blockerar dina D-vitaminreceptorer och kan försämra leverns förmåga att bryta ner östrogen – utöver att det är en direkt fertilitetsförsämrare.
  • Fundera över ditt användande av smärtstillande tabletter. De kan hämma ägglossningen och därav progesteronproduktionen, orsaka ofrivillig barnlöshet, skada din lever, samt många andra bieffekter. Ta reda på hur den medicin du tar påverkar hela din kropp även framöver, när du tillfälligt vill döva smärta! Läkemedelsverket avråder från användning av smärtstillande för kvinnor som vill bli gravida, dels för att det minskar fertiliteten och troligen också för att det påverkar barn och barnbarn.
  • Ta kontakt med en praktiker som kan hjälpa dig med alternativ, förebyggande och ofarlig smärtlindring, t.ex. snippsauna eller akupunktur. Se över vilken egenvård du kan företa dig, som kan hjälpa på ett hållbart sätt.

I längden är det alltid värt att ta reda på grundorsaken till varför du har ont. Det är inte för att du har en livmoder.

Liknande artiklar

Pin It on Pinterest

Dela inlägg